Piano Cazola

Arte si dichis

La o poveste cu Mircea Albu, autorul expozitiei Lumi paralele

Mircea Albu este Presedinte si membru fondator al Asociaţiei ArtImage din Cluj-Napoca. Este artist FIAP din anul 1986 şi preşedinte al fotoclubului Universitatea din 1969. Initiator si organizator a numeroase saloane, colocvii si consuri de fotografie, Mircea Albu a avut 36 de expozitii personale, dintre care 3 la Muzeul de Arta Cluj.

Expozitia Lumi paralele, organizata in cadrul Salonului National Aniversar de Fotografie Carol Popp de Szathmari 2012, a fost vernisata la Piano Cazola in 21 ianuarie 2012 si prezinta o serie de imagini surprinse de fotograf de-a lungul timpului.

Care a fost prima Dumneavoastra intalnire cu fotografia?

In 1956 in tabara de pionieri de la Sohodol. Acolo am facut prima fotografie care exista si acum.

Ce a reprezentat fotografia?

Un peisaj montan, eram intr-o tabara de munte langa Campeni, foarte foarte interesant si tatal meu mi-a dat aparatul ca sa ma imbuneze ca sa ma duc in tabara.

Care a fost primul dumneavoastra aparat?

Primul meu aparat, un Voigtlander format 6/9 cu posibilitati de reducere la  4.5/6, pe film. Am inceput cu fotografia alb-negru pana in 1968 cand a aparut fotografia color in Cluj.

Cand ati inceput sa luati fotografia in serios?

Am inceput dupa 1 an sa o iau in serios cand am inceput sa imi developez filmele singur. A fost exceptional momentul, camera obscura e un miracol nu ca si calculatorul de acum.

Aveti modele in fotografie? Fotografi preferati?

Aveam  modele la inceput pana mi-am definit drumul, pe Cartier Breson, Moholy Nagy, Brassai, Ansel Adams si intre romani pe Mihai Lopol evident, care era un creator fotograf deosebit (Dumnezeu  sa-l odihneasca).

Dar dupa ce mi-am definit drumul n-am mai prea gasit echivalente si probabil asa se si intampla.

Sa vorbim putin despre expozitia de la Piano Cazola, Lumi paralele. Care e povestea acestei expozitii si de ce ati ales Piano Cazola?

Povestea este foarte complexa, intotdeauna am spus ca traim in mai multe lumi si intr-un interval foarte bine definit am realizat expozitia. In special portretele descoperite in lemn le-am vazut ca dintr-o alta lume care probabil daca o adancesc ma reprezinta pe undeva.

Noi (n.r. Art Image) am initiat in 2012 Clujul, capitala fotografiei. Am ales Piano Cazola pentru ca spatiul este absolut destinat dupa mine prezentarilor de arta, nu doar de fotografie evident, si a altor evenimente culturale si pentru care a existat deschidere din partea cafenelei.

Care este imaginea dumneavoastra favorita din expozitie?

Nu am o imagine favorita, ce mi-este foarte apropiat e colectia de fotografii cu semne in lemne; am si scos o carte despre asta, un album foto foarte bine cotat in 2008 care asociaza fotografia si cu poezia.

Scrieti poezii?

Da, ma straduiesc. Astea doua sunt asociate fara nici un fel de discutii.

In general aveti o fotografie favorita din colectia Dumneavoastra?

Nu, sper ca fotografia favorita o sa fie cea pe care o sa o fac.

Cum v-ati descrie pe Dumneavoastra ca fotograf?

Asta e foarte complicat sa fac eu o descriere. In primul rand m-am fixat pe o modalitate de a trata fotografia sub forma de eseu, tocmai ca se leaga foarte mult de partea poetica a poeziei si cu descrierea poetica a unui model, eveniment sau situatie. Deci as zice ca fac parte dintre eseiestii fotografi si nu sunt legat de portret uman in mod deosebit, nu sunt legat de reportaje. Imi place sa ma aplec asupra detaliului de finete.

Ce planuri aveti pentru viitor?

La 70 de ani ce planuri de viitor sa am? Decat sa pot sa transmit mai departe ce am invatat si am iubit in fotografie. Asta este planul major, drept pentru care am si infiintat o scoala de fotografie .

In final, ce sfat ati da unui tanar fotograf care face primii pasi in fotografie?

Sa se apuce si sa isi dezvolte cultura vizuala pentru ca altfel nu va putea sa devina o personalitate fotografica. Trebuie sa te dezvolti, nu numai sa manuiesti un aparat care este de fapt o realizare tehnica, trebuie sa te dezvolti vizual. Culturalizarea este esentiala .

 Va multumim!

Mai multe lucrari ale fotografului Mircea Albu puteti gasi pe site-ul Asociatiei ArtImage.

Interviu realizat de Raluca Piteiu.

Lasă un răspuns

informatie

Această înregistrare a fost postată la Februarie 11, 2012 de în Expozitii, Fotografii, La o poveste cu şi etichetată , , , , , , , .

Fotografii de la evenimente

