Piano Cazola

Arte si dichis

Pe mare, birjar!

Dacă tot căldura e încinsă şi năbuşitoare cum spune Eliade, vă invităm într-o călătorie în lumea artei marine în speranţa unei răcoriri, dacă nu fizice, măcar sufleteşti.

Pictura maritimă este un gen al picturii care prezintă marea şi/sau vapoare, fiind foarte populară în special în secolele 17, 18 şi 19. În practică, subiectele acestui gen de pictură sunt piesaje cuprinzând vapoare pe râuri şi estuare, scene pe plajă. Toate tablourile reprezintă bărci.

Rembrandt van Rijn, The Storm on the Sea of Galilee 1633

Pictura maritimă ca gen pictural a apărut în Evul Mediu odată cu apariţia aşa-ziselor portrete de bărci – tablouri care reprezentau doar un vapor. Peisajele maritime s-a dezvoltat mai târziu, în Era de Aur a picturii daneze, iar mai apoi în secolele XIX și XX .

Secolul XVII şi Epoca de Aur daneză

Dezvoltarea acestui gen de pictură în Danemarca se explică datorită succesului  negoţului maritim în perioada respectivă. În 1650, 95% dintre vapoarele care străbăteau marea Baltică erau Daneze.

Hendrick Cornelisz Vroom, 1617, Dutch Ships Ramming Spanish Galleys off the Flemish Coast in October 1602

Primul pictor danez specializat în pictura marină a fost Hendrick Cornelisz Vroom.

Cu toate că marea majoritate a picturilor cu temă mrină reprezentau bătălii şi scene violente, astăzi cele mai apreciate sunt cele care prezintă scene mai puţin violente, chiar peisaje. Alţi reprezentanţi danezi ai acestui gen de pictură sunt Jan Porcellis, Simon de Vlieger, Jan van de Capelle sau Hendrick Dubbels.

Secolul XVIII le-a furnizat pictorilor destul material pentru picturi care reprezintă bătălii navale, iar artiştii europeni au dezvoltat stilul iniţiat de danezi cu un secol în urmă.

Romantismul idilic și zbuciumat

Perioada romantică a adus o nouă turnură în stiul picturii marine. Pe când unii, de exemplu Antone Roux, s-au ocupat de perfecționarea portretelor de vase, romanticul german Caspar David Friedrich a preluat tema mării în opera sa, adăugându-i o doză de misticism.

Caspar David Friedrich, Die Lebensstufen, 1835

Pictura iconică pentru perioadă romantică rămâne însă Pluta Meduzei a lui Theodore Gericault. Pictura de dimensiuni impresionante (491 cm x 716 cm) reprezintă momentul de după naufragiul fregtei franceze Meduza la 5 iulie 1816. Din cei 147 de oameni salvați pe plută, doar 15 au supraviețuit celor 13 zile până au fost găsiți și salvați. Pictura a devenit simbolul romantismului francez.

Theodore Gericault, La zattera della Medusa, 1918

Pentru pictorul englez J.W. Turner, marea a fost tema principală a activității sale picturale. The Slave Ship prezintă momentul în care sclavii îi aruncă pe cei răniți de pe vapor.

J. W. Turner, The Slave Ship, 1840

Rusul Ivan Aivazovsky a preluat teme precum naufragii, furtuni sau scene de luptă. El a devenit celebru pentru tablourile sale cu scene maritime, dar și pentru modul în care reprezenta reflexiile luminii pe mare.

Ivan Aivazovsky, Stormy Sea At Night, 1849

Diversificare în secolul XX

Secolul al XX-lea presupune preluarea temei mării și interpretarea acesteia în stilul specific fiecărui pictor: de la impresioniști (Childe Hassam) la pointiliști (Paul Signac) su fauviști (Maurice de Vlaminck).

Childe Hassam, August Afternon Appledore, 1900

Paul Signac, Die Tuerme, 1911

Maurice de Vlaminck, The River Seine at Chatou, 1906

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Iulie 23, 2012 de în Arta, Pareri şi etichetată , , , , , , , , , .

Fotografii de la evenimente

%d blogeri au apreciat asta: